Huvudbromscylinder

Tog lös huvudbromscylindern och putsade upp den samt honade ur den. Sen fick jag hjälp av min underbara sambo med att lufta bromsarna som var sjukt drygt. Men tillslut så! Nu är det ganska precis ett år sedan jag rev ner bromsarna och imorgon blir det nog provtur med dom nya bromsarna.








Montera bromsar.

Efter att äntligen fått alla (rätta) delar till bromsarna, efter att ha fått fel o-ringar och fel gäng på nipplarna till bromsrören så ska nu allt vara rätt och snart på plats.
Bromscylindrar monterad på bromssköld.


Backar på plats. Damasken till cylindrarna blev en grov o-ring.


Första bromsrören köpte ja färdigpressade från norrladscustom men det visade sig vara fel när jag skulle montera dom. Dom kunde inte få fram delar med rätt gäng så ja fick åka till mekonomen som löste det åt mig.

På plats!


 
Kolla vad som står på skruven!

Renovera bromsarna!

 
 
För ett år sedan ungefär så påbörjade jag att renovera eller iallafall montera bort bromsarna. Men så fick vi en son strax innan så tiden för att fixa bromsarna blev bortprioriterad. Men jag hann skicka iväg bromsbakarna på omlimmning till ett företag i Sundsvall (bromsservice). Det tog lite tid men blev ett bra resultat. Han hjälpte mig även med delar för att renovera bromscylindrarna men det var svårt att få till det perfekt direkt när vi fått fått leta varje del. (Altyco) verkar ha repsats fick jag reda på sedan ja fått alla delar. Men nu har jag alla delar förutom damaskerna till bromscylindrarna, som jag inte får tag på. Nu är det bara att montera!
Här ser ni lite lätt slitna backar!
 
Är lite ytrost som skall bort samt hona cylindrarna. 8st 2 per hjul, så det tar sin tid.
 
Mottagit dom omlimmade backarna. Nu saknas bara o-ringar till kolvarna.
 
 
 
 
Fri från rost och börjat måla.
 

Besiktigad utan anmärkningar

Nu är den besiktigad och klar för att få åka på väg igen.
Och så har jag fixat med lite tillbehör samnt dragit om all el.



Här med backljus och nya dunkhållare.


Dunkhållare


Winchfäste

Punka

Fick punka idag när jag skulle köra suggan till Ö-vik. Men är nu framme efter en rätt så dryg tur.
Nu har den stått i Rossön i snart 2år men nu i helgen ska jag köra iväg den till garaget i Ö-vik för att fördigställa det som återstår.



Och så klart ska det börja regna, så ja får provisoriskt täcka där rutor saknas tills ja orkar köra iväg den.


Före ----------- Efter

Före


Efter

Montering

Har nu börjat motera ihop suggan, mycket pyssel med att få ihop allt.
Det e mycket på elsidan som bör göras om alla lister ska bytas planer på att byta motor osv.
Det var små bökigt att hitta lister som kan passa, svårt när det inte finns original att köpa :) men så hittade jag ett ställe i Örebro www.agenturaffaren.se/ Han plockade fram lister som ska passa, har dock ej provat än men det ser väldigt bra ut. Han var till väldigt bra hjälp, skickade prover så ja kunde testa. Så tack till dig på Agenturafferen i Örebro.

 


Förkyld

Har blivit förkyld ja. Inte allt för kul, men en sak som e kul är att ja mest troligt har fått tag i ett garage nu. Tumme upp


Första Licensen

Nu har jag köpt mig ett vapenskåp och en Husqvarna C-G 1900 6,5x55
Det var min första licens. Roligt att se om det blir något jagande :)

Painting






Då var grunden gjord, dags för lite fika : )


Åter tillbaka

Tillbaka igen efter att ha varit klen hela semestern, eller semestern blev sjukskriven nära 2 månader.
Men nu börjar jag att återhämta mig och börjar åter ta tag i projektet att ställa iårdning suggan.   

Innan jag berättar mer om hur det går ska ja visa lite bilder från 1:a veckan på semestern, innan jag blev sjuk.
Då åkte jag och min sambo  Annica (www.langvalls.blogg.se) till Norge för att åka Trollstigen.

 

Från hamnen i Ålesund


Vacker bakrund

Det blev 170mil så det räckte ett tag :)


Rivning

Nu har jag plockat ner Suggan för att börja svetsa rost.
Tidigare i vår plockade jag bort skärmar och dörrar, och sen för några helger sedan var jag hem och lyfte av chassit med hjälp av min farsan och en polare. Det tog närmare 6 timmar innan vi kunde rulla bort ramen under chassit.
Så nu är tanken att det ska bli lite smidigare att svetsa.
Suggan precis innan jag börjat montera ner den.



Dörrar, skärmar och huv borttaget.



Skärmfäste hade inte långt kvar.



Nu har vi lyft chassit och har bara ca 10cm kvar på
växelspaken innan vi kan rulla bort ramen





6 timmar senare och det är klart.

Då var det gjort! Nu är det bara att börja svetsa.
Det kommer bilder från det med och från orginalstolar som jag var och fick tag på i helgen.

Tågresa

Igår kväll skjutsade min kära sambo upp mig och min jobbarkompis till Mellansels tågstation vi tio-tiden för att åka tåg till Örebro, där vi ska jobba dom kommande två veckorna.
Ca 22:58 (SJ) :)  kom tåget. Ock sen, har vi åkt tåg i NIO timmar, och att prova sova på ett tåg än fast man har sov plats är inte det underbaraste man får vara med om här i livet.

Men sen vid nio i morrse var vi framme på arbetsplatsen, ett millitär skjutfällt. Och där skulle vi även bo, boendet var under all kretik, det luktade mögel och små rum sen så skulle vi dela dusch och toa med dom övriga.
 
Sen har hela dan gått för vårat underbara företag att hitta nytt boende. Men nu är det klirrat och är bara att lägga sig å sova.

20071031

Mörkt och riktigt jävla kallt var det den oktoberkväll för ett och ett halvt år sedan då jag såg min Volvo Sugga för första gången, på en biltransport som hade fraktat den till Övik hela 820km från Sollebrunn där den har varit sedan den blev cevilreggad 1978-09-07. Kanske hade den även gjort sin millitätjänst där? Jag hade den stående utaför lägenheten i min lilla "bilpark", som jag brukar kalla parkeringen här eftersom jag haft så många fordon stående där samtidigt ibland.

Jag började pyssla lite med reparationer. Jag hann besiktiga den, laga lite rost, byta stolar och däck. Men eftersom jag inte har tillgång till något garage i Övik så fick jag ta och frakta den en gång till. Denna gång gick den dock för egen maskin! I Oktober -08 satte sig jag och min sambo Annica för att åka dom 17 mil till min födelseort Rossön för att börja på allvar med att göra iordning den.


Första bilden jag såg av suggan, skickad av säljaren.


Välkommen till suggabloggen!

Välkommen till min blogg!
Den här bloggen är skapad för att jag ska kunna dokumentera mitt arbete med att renovera min volvosugga från -54
och för att Du som är intresserad ska kunna följa med på vägen!




Den här bloggen är skapad  av Tösen



Om

Min profilbild

Micke

RSS 2.0